Portræt af en medarbejder: Anne Mette Brøndum
Når man besøger vores kontor i Randers, er det første, der fanger øjet, nok det store glaskontor – eller glasburet, som det kaldes internt. Og her sidder Anne Mette, som er HR-ansvarlig i Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam.
I år kan Anne Mette fejre 10-års jubilæum i virksomheden, og i den anledning har vi talt med hende om hendes vej til Børneteamet, og hvad der gør det til en god arbejdsplads for hende.
Fra turismebranchen til Børneteamet
Efter at have været i turismebranchen i nogle år, så hun en dag et stillingsopslag, som fangede hendes interesse. Stillingen var som administrativ medarbejder i Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam. Hun blev nysgerrig på virksomheden og jobbet. Det var noget nyt, men alligevel var opgaverne noget, hun kunne relatere tilbage til turismeområdet. De kompetencer, der blev efterspurgt, var kompetencer, som hun allerede brugte i hverdagen.
Anne Mette fortæller, at hun kom til samtale og var meget imponeret over de opgaver, virksomheden løftede, og det, hun kunne bidrage med og lære. Her var en mulighed for at gøre en forskel.
Mens hun fortæller historien, mindes Anne Mette sin tid som studerende, hvor hun var i praktik i et halvt år på et handicapvenligt kurhotel på Tenerife. Det var særligt indrettet med faciliteter og hjælpemidler, som gjorde, at personer med handicap også kunne nyde at være på ferie ligesom alle andre. Det gjorde et særligt indtryk på hende at se, hvordan man også kunne hjælpe folk på den måde. Og nu kunne hun også få chancen for at hjælpe personer med særlige behov.
Da hun kom hjem efter samtalen, kunne hun allerede se sig selv i stillingen. Det var en helt anden verden, noget helt nyt, som hun ikke kendte til før; hun var nysgerrig og klar på at lære.
Men hun fik ikke jobbet.
Anne Mette husker, hvor skuffet hun var. Hun havde jo lige forestillet sig hvor godt, det ville blive! Hun havde været overbevist om, at hun var den rigtige til stillingen. Så overbevist, at hun efterfølgende sendte en e-mail til direktøren, Camilla, for at fortælle, hvor ærgerlig hun var over afslaget, og at hun troede, det kunne have været rigtig godt. Et par uger senere blev hun ringet op og tilbudt en ny samtale.
Denne gang fik hun jobbet. Anne Mette startede i stillingen som administrativ medarbejder i Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam 1. april 2014 – og det var ikke en aprilsnar!
Rejsen fra administrativ medarbejder til HR-ansvarlig
Anne Mette tænker tilbage på sine opgaver som administrativ medarbejder: Det startede stille og roligt med øje for at holde styr på det lille kontor, hvor der dengang sad kun 4 medarbejdere. Her var de administrative opgaver kombineret med en hjælpende hånd.
”Forskellen er ikke synlig, når man sidder bag et skrivebord, men man gør alligevel en forskel, som gør, at det hele går op i en større enhed,” siger hun og forklarer, at hun er glad for at kunne bidrage til, at det hele kører rundt.
Som tiden gik, fik Anne Mette en bred viden om virksomheden, og i takt med, at virksomheden voksede, stiftede hun kendskab med mange nye opgaver. Hendes viden om virksomheden gjorde, at hun oftere og oftere bemandede vagttelefonen, og både vagtplanlægning og koordinering af messer blev også en større del af hendes arbejdsopgaver. Hun blev også ansvarlig for at oprette nye medarbejdere og indsatser i virksomhedens systemer, samt at oplære medarbejdere i disse systemer.
Gennem årene voksede både opgaverne og ansvaret. Anne Mette blev også en del af virksomhedens udviklingsgruppe, og er en fast del af den daglige drift, hvor hun også har fokus på udvikling.
Anne Mettes passion ligger i at arbejde med mennesker, væremåder, trivsel og arbejdsglæde. Det var disse ting, der i første omgang fik hende til at søge hen til turismebranchen, og hendes opgaver i Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam blev også mere og mere præget af hendes passion.
En dag fortalte hun Camilla, at hun rigtigt gerne ville have flere opgaver relateret til dette.
Heldigvis havde Camilla et svar. Der var behov for at samle arbejdsopgaverne omkring overenskomst, regler om ansættelsesret og personalejura ét sted. Med andre ord var der behov for en HR-ansvarlig. I denne rolle kunne Anne Mette få muligheden for at bidrage til et miljø, hvor arbejdsglæde og trivsel er i højsædet. Så hun takkede ja, og sidder den dag i dag med et vigtigt ansvar for hele virksomheden; et ansvar, der lige så stille er bygget op over 10 år.
Anne Mettes opgaver berører mange personer i virksomheden. Takket være hendes gennemgående viden og forståelse for virksomheden kan hun være sparringspartner for teamlederne , samt personlig assistent til Camilla. Hun har en stærk ordenssans, som gør hende veloplagt til at holde styr på kalendere, planlægge møder og generelt holde orden på tingene. Udover dette bemander hun også telefonen i samarbejde med sin gode makker, Louise.
Anne Mettes dag
Anne Mettes hverdag varierer meget, men én ting er sikkert: hun kommer altid i god tid om morgenen. Ligesom hun ofte er den første, vores gæster møder, så er hun ofte den første, som kollegerne møder om morgenen.
Gennem årene har hun fået en nær relation til mange af virksomhedens medarbejdere, og kendskab til de forskellige arbejdsgange. Hun forklarer, at hun sætter pris på dialogen med sine kolleger, og hun er altid klar på at lytte og tage vare om en medarbejder, der har brug for det.
Selvom hun har sine faste opgaver, såsom personalejura og ansættelsesret, så er variationen også med til at gøre hendes arbejdsdag spændende: ”Jeg bliver motiveret fordi, det er noget nyt hver dag, og det ikke er rutinearbejde. Der er samarbejde med en masse forskellige kommuner, familier, børn og medarbejdere.”
10 år hos Børneteamet
Efter 10 år hos Børneteamet kan man sige, at Anne Mette er blevet ambassadør for virksomhedens kerneværdier. Med et glimt i øjet får hun det ofte, som hun vil have det, så kerneværdier kommer til udtryk i hverdagen på en måde, som også stemmer overens med hendes personlige værdier. Det, virksomheden står for, og det arbejde, der bliver udført, gør Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam til et særligt sted for hende.
”Jeg synes faktisk også, at jeg har nogle fantastiske kolleger,” tilføjer hun og griner. ”Vi udfører en rolle alle sammen, og det er det, der gør virksomheden til det, den er i dag.”
Skrevet af Mikkel Hald Jensen, kommunikationsmedarbejder