Socialfaglige ydelser

Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam

Praktisk pædagogisk støtte

Det Sundheds- og Socialfaglige Børneteam tilbyder praktisk pædagogisk støtte ud fra de gældende paragraffer i Barnets Lov.

Praktisk pædagogisk støtte i eget hjem er til familier med børn og unge mellem 0-18 år, samt vordende forældre med behov for støtte til stabilitet og struktur i hverdagen.

Med praktisk pædagogisk støtte kan der være tale om: 

  • At strukturere familiens hverdag under rolige forhold
  • At afdække barnets/den unges eller familiens særlige behov
  • At sikre kontinuitet- og et trygt omsorgsmiljø med en stabil voksenstøtte
  • At fremme sundhed, trivsel og selvstændighed for hele familien
  • At deltage i aktiviteter og oplevelser med barnet/den unge og familien
  • At aflaste forældre, så der bliver plads til evt. søskende

Praktisk pædagogisk støtte kan tilbydes til familier med et særligt behov for at skabe eller genfinde struktur og overblik i deres hverdag. Formålet med praktisk pædagogisk støtte er, at forældrene bliver i stand til selv at organisere en hverdag med henblik på at få et hjem, der fungerer i forhold til at sikre barnets eller den unges trivsel. 

Praktisk pædagogisk støtte egner sig også til familier, hvor det at omsætte samtale, råd og vejledning til praksis kræver opfølgning i hjemmet og direkte anvisninger i situationerne.

Kernen i det praktisk pædagogiske arbejde er at indgå i familien som udviklingspartner sammen med forældrene med det formål at styrke forældreskabet. Støtten gives i hjemmet/familiens nærmiljø gennem direkte intervention og deltagelse i familiens dagligdag.

Praktisk pædagogisk støtte er fokuseret på rådgivende og anvisende støtte inden for hjemmets rammer. Vi arbejder på at udvikle forældrenes forældrekompetencer via rådgivende samtaler, samt ved at være deltagende og anvisende omkring børnene. Hovedformålet er at bevare familien samlet.

Når vi arbejder praktisk og pædagogisk, vil der i nogle familier være behov for, at vi i en periode støtter aktivt og indgår i samarbejde med familien om rengøringsopgaver og oprydningsopgaver. Vi har erfaret, at det ikke alene giver energi til familien, men også skaber en gensidig respekt.

Formålet er at yde praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet til familier med børn eller unge, som har behov for særlig støtte. Udgangspunktet er via forskellige praktiske og pædagogiske tiltag at hjælpe forældrene til en bedre kontakt eller relation til børnene. Den indsats anses for at være af væsentlig betydning for barnets/den unges behov for støtte og familiens muligheder for at kunne forblive sammen.

Indsatsen tilbydes i form af forældrestøtte til at kunne udvikle sig i rollen som forældre med henblik på at drage omsorg for og give støtte til barnets/den unges udvikling og trivsel. Mere specifikt kan det ske ved at hjælpe familien med at strukturerer hverdage, sikre børnenes skolegang, bistå ved løsninger af forskellige praktiske opgaver med henblik på at familien på sigt bliver i stand til at stå på egne ben. Indsatsen finder sted i familiens eget hjem.

 

Støtten gives til forældre ift. følgende 3 hovedemner: 

    1. Forældrenes følelsesmæssige tilknytning til barnet/den unge

    • Indlevelse i barnets/den unges behov, følelser og reaktioner. 
    • Handling, som er relevant for barnets/den unges behov. 
    • Prioritere barnets/den unges behov frem for egne. 
    • Støtte forældrene i at udvikle selvstændighed hos barnet/den unge. 
    • Udvikle gensidig tilknytning og samhørighedsfølelse. 
    • Understøtte og bidrage til at udvikle mere hensigtsmæssige samspilsmønstre i familien. 
    • Støtte barnet/den unge i deres udvikling. 
    • Tage vare på barnets/den unges evt. specielle behov. 

     

    2. Stabilitet og struktur i hjemmet

    • Holde en hensigtsmæssig daglig rytme og rutine. 
    • Planlægge og undgå økonomiske belastninger. 
    • Holde voksne problemer udenfor barnets/den unges oplevelser. 
    • Bære egen smerte og aggression uden at afreagere på eller belaste barnet/den unge. 
    • Støtte til at strukturere praktiske gøremål i hverdagen. 
    • Give konkrete redskaber til at få en hverdag til at fungerer i overensstemmelse med barnets/den unges udvikling og behov. 

     

    3. Opdragelse og stimulation af barnet/den unge

    • Udviklingsstøttende samspil mellem forældre og barn/den unge.
    • Have realistiske og aldersafstemte forventninger til barnet/den unge.
    • Støtte barnets/den unges sociale læring uden for hjemmet. 
    • Tydelig og kontinuerlig adfærd fra forældrene ift. grænsesætning og motivation. 
    • Anvise nye handlemuligheder til mestring af forældreskabet.
    • I en afklarende periode støtte til at sikre at barnet/den unge kommer i skole/daginstitution. 
    • At hjælpe familien til at se og støtte barnet/den unge i deres behov.